Project
Amptec installeert 'immersive-ready' audiosysteem bij CCHA
CCHA
23-10-2023 / Live /Onlangs sleepte Amptec de aanbesteding in de wacht voor de vernieuwing van de klankinstallatie in de grote theaterzaal van het Cultuurcentrum Hasselt (CCHA). Het CCHA ging zo op zoek naar een futureproof klankinstallatie om tot 890 toeschouwers te laten genieten van een buitengewoon divers cultureel programma.
Yves Van Moerbeke is verantwoordelijke Theatertechniek bij het CCHA en licht toe: "Hoewel immersive audio nog in de kinderschoenen staat, wilden we alvast klaar zijn voor een vlotte overstap, met componenten die het publiek een immersive klankervaring kunnen bieden. Amptec legde als ervaren speler in de sector een voorstel op tafel dat nauw aansloot op onze wensen en kwam zo als sterkste kandidaat uit de bus."
"Op het vlak van audio, vormen de diverse zaalopstellingen het grootste obstakel", aldus Van Moerbeke. "Zo gebruiken we onze orkestbak in uiteenlopende configuraties en wordt het balkon al dan niet benut in functie van het aantal toeschouwers of het gewenste zicht. De audio-oplossing moest met andere woorden de nodige flexibiliteit bieden qua presets, zodat we vlot kunnen schakelen tussen de verschillende setups, zonder telkens opnieuw de luidsprekerconfiguratie te moeten wijzigen."
Brecht Ieven van Amptec stelde een compleet d&b-systeem samen met links en rechts telkens een line array met zeven Yi8-luidsprekers (met ArrayProcessing) en een centrale cluster van drie Ali90-luidsprekers (eveneens met ArrayProcessing). Die setup werd aangevuld met twee Yi7P-downfills, zes 44S-lipfills en outfills voor het balkon, een gevlogen cardioïde sub-array met acht Yi-subwoofers en twee KSLi-infrasubwoofers. Een DirectOut PRODIGY.MP-matrixprocessor biedt flexibele routingopties voor analoge, AES- en Dante-inputsignalen. Het hele systeem kan worden bediend via een d&b R90-touchscreen.
"Alle luidsprekers werden zorgvuldig geselecteerd en gepositioneerd met het oog op een gelijkmatige spreiding van het geluid in de zaal", vertelt Ieven. "Dankzij ArrayProcessing kunnen we elke persoon in het publiek een uitgebalanceerde klank bieden, ongeacht zijn of haar zitplaats. We moesten ook diezelfde, gelijkmatige verspreiding zien te bekomen met de subwoofers. Daarom viel de keuze op een hangende cardioïde sub-array, met een minimale afstraling naar het podium toe en zo ook een beperkte reflectie naar het publiek."
Van Moerbeke is alvast erg opgezet met het resultaat. "De beslissing om de sub-array boven het voortoneel te hangen strookt met onze focus op flexibiliteit en proactiviteit. Een immersive 180 gradensetup past mooi tussen de subwoofers in, terwijl een latere upgrade naar een d&b Soundscape dankzij de integratie van een DS10 audio network bridge kinderspel wordt. Het gebruik van d&b ArrayProcessing in combinatie met de R90 zorgt dan weer voor een uitzonderlijke flexibiliteit, zonder dat we aan gebruiksgemak inboeten", aldus Van Moerbeke.
DirectOut PRODIGY.MP
Hij heeft het ook over de DirectOut PRODIGY.MP-processor waarmee de uiteenlopende routingopties worden aangestuurd. "Dankzij de Prodigy-matrix in combinatie met het R90-touchscreen kunnen we nu het hele systeem analoog en via AES of Dante bedienen. De R90 laat zelfs minder technisch onderlegde technici toe een eenvoudige stereo-input aan te sluiten of, met één druk op de knop, een preset op te roepen waarin de lipfills, sub-array, infrasubwoofers en/of de centrale cluster individueel kunnen worden aangestuurd. Met behulp van de Globcon-software, van de Duitse softwareontwikkelaar DirectOut, kunnen we dan weer elke combinatie van analoge en/of digitale inputs naar veertien verschillende outputs in het systeem sturen. Dat was voor ons een absolute must. Het resultaat is een perfect evenwicht tussen gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit.
"We willen futureproof zijn. Een installatie die 'immersive-ready' is, geeft ons de flexibiliteit die we nodig hebben."
CCHA
Kunstlaan 5
3500 Hasselt
België
https://www.ccha.be